مقالات
شماره : 30044
۹:۵۳ ۱۳۹۴/۴/۱۴
مقاله علمی تخصصی حکمت، حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی

حکمت حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگـونگی شناسـی «حکمت مدنی» می پردازد.

چکیده حکمت حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگـونگی شناسـی «حکمت مدنی» می پردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش حکمت مـدنی را شناسـایی نمـوده و می شناساند. چنان که حکمت مـدنی: بـه چرایـی و چیسـتی و حتـی کلیـات چگـونگی شناسـی «حکومت مدنی» و بلکه پدیده مدنی، سیاسی و سیاست و پدیده شناسی آن(ها) میپردازد. یعنـی خاستگاه، جایگاه و نقش راهبردی حکومت و پدیده مدنی را بر می نمایاند. سیر متکامل (پلکـانی) حکمت مدنی از بنیاد و از آغاز گذار از بدویت و سیر مدنیت انسـانی و اجتمـاعی تـا کنـون و تـا غایت و تا انجام و کمال نهایی به تعبیری مهدوی، مرهون واکاوی حکمت حکمت مدنی اسـت. کما اینکه پرسمان حکمت مدنی اعم از معرفت شناسی، روش شناسـی و پدیـده شناسـی حکمـت مدنی و حتی علم مدنی از جمله نمودشناسی یعنی دانـش مـدنی؛ اجتمـاعی و سیاسـی و بلکـه سیاست مدنی، به صورت روشمند، قاعده مند، نظاممند و هدفمند نیز بر این اساس بـوده، و در ایـن راستا می باشد. فارابی و خواجه نصیر دوتن از برجستگان جدی، جهـانی و جاویـدان ایـن حـوزه معرفتی خوشبختانه اسلامی و ایرانیاند. نخست مؤسس و دومین مجدد علـم و حکمـت مـدنی؛ اجتماعی و سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران بوده و محسوب میگردند. مقاله بـه تحلیـل گفتمان حکمت حکمت مدنی در آثـار و آراء و بلکـه در نگـاه، نظریـه و نظـام حکمـی ایـن دو می پردازد.

 فرضیهاصلی: حکمت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی متعالی است


 واژگان کلیدی: حکمت، مدنی  اجتماعی، سیاسی، متعالی، فارابی، نصیرالدین طوسی 




شماره سوم فصلنامه علمی - تخصصی حکمت اسلامی ویژه زمستان 1393 منتشر شد

این شماره که در 170 صفحه منتشر شده است، در آن مقالاتی پیرامون فلسفه علوم سیاسی به همت اساتید و اعضای گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، درج شده است.

در سومین شماره فصلنامه حکمت اسلامی مقالاتی از اساتید محترم دکتر علیرضا صدرا، دکتر شریف لکزایی، دکتر محمد پزشکی، دکتر مرتضی یوسفی راد، دکتر محمد حسین طالبی، دکتر جمال سروش و خانم شهرزاد دهقان جبار آبادی، منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه حکمت اسلامی می توانند با واحد اداری مجمع عالی حکمت اسلامی با شماره 37757610-025 داخلی 119 تماس حاصل فرمایند.


شماره سوم فصلنامه حکمت اسلامی

©2023 . All Rights Reserved